הציעו לכם דירה במרכז תל אביב במחיר של 110,000 דולר ואתם משפשפים את העיניים ותוהים: זה אמיתי? התשובה היא כן, רק שכחו לכתוב שהדירה היא בדמי מפתח.

אז מה זה דמי מפתח והאם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח?

פנינו אל חמישה עורכי דין באופן אקראי,  כולם מומחים בתחום של דיני מקרקעין  ושאלנו אותם האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח וביקשנו פירוט והסבר.

במאמר זה פנינו אל תשעה עורכי דין מומחים בתחום הנדל"ן וביקשנו מהם לחוות דעה בשאלה: האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח. התשובות שקיבלנו היו מגוונות ומעניינות.

האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח: כדאי

כעורך דין הפועל בתחום הנדל"ן בתל אביב אני אומר באופן חד משמעי, כדאי לקנות דירה בדמי מפתח. מחירי הדירות בתל אביב הם מהגבוהים בעולם זוגות צעירים ומשפחות צעירות אשר אוהבים את העיר ולא מעוניינים לעזוב אותה מתגוררים בשכירות ונאלצים אחת לכמה שנים לעבור לדירה אחרת ולעתים קרובות גם להחליף שכונה. רכישת דירה בדמי מפתח אומנם לא מעניקה לכם בעלות על הדירה והיא כרוכה במספר מגבלות, אך תוכלו לגור בדירה במשך כל ימי חייכם ולא תצטרכו לעבור כל תקופה לדירה חדשה.

האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח: באופן עקרוני, כדאי

במרכז העיר ירושלים, בשכונות הוותיקות והיוקרתיות קיימות מספר גדול, יחסית, של דירות, שבהם מתגוררים דיירים מוגנים. רכישת דירה בדמי מפתח היא עסקה מומלצת מבחינה משפטית מאחר וחוק הגנת הדייר מגן, ברוב הפעמים, על הזכויות של הדייר המוגן.

 אז האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח? זה תלוי בנתונים ובדרישות של כל אחד. אם אתם מעדיפים לגור במרכזים הוותיקים של העיר שבהם עדיין מתבצעות עסקאות בדמי מפתח ואין לכם אפשרות כלכלית לרכוש את הדירה, לרשום אותה על שמכם בפנקס המקרקעין ואתם מחפשים מקום קבוע שבו תוכלו לגור וליהנות עד סוף ימיכם, קניית דירה בדמי מפתח כדאית לכם.

האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח: לא מומלץ

על הנייר רכישת דירה בדמי מפתח מבטיחה כי תוכלו לגור בדירה עד סוף ימיכם, אך חשוב לדעת כי במקרים מסוימים בעל הנכס יהיה רשאי לפנות אתכם מהנכס המוגן בשל מספר עילות חוקיות המפורטות בחוק הגנת הדייר. לכן כדאי לעבור על חוק הגנת הדייר להתייעץ עם עורך דין מומחה ולבדוק מהם הקריטריונים של פינוי דייר בדמי מפתח. אם אתם חוששים שלא תצליחו לעמוד בכל התנאים שמציב החוק לדייר המוגן, קניית דירה בדמי מפתח יכולה להיות עסקה מסוכנת עבורכם.

האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח: לאנשים מבוגרים העסקה לא מומלצת

חשוב לדעת כי בקניית דירה בדמי מפתח אתם לא רוכשים את הדירה, אלא רק את זכות המגורים בדירה. אם אתם אנשים מבוגרים קחו בחשבון שבמקרים רבים לא תהיו זכאים להוריש את זכות המגורים לדירה לילדים שלכם, אלא רק בתנאי שהם גרו אתכם לפחות חצי שנה לפני שהדייר המוגן הלך לעולמו.

 

האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח – לא מומלץ למשפחות צעירות

אחת המגבלות המוטלות על הדייר המוגן שגר "בדמי מפתח" היא האיסור לבצע שיפוצים בדירה ללא אישור של בעל הנכס. אם תרצו לסגור מרפסת כדי לתת פרטיות לנער מתבגר או אם תרצו לחלק חדר גדול לשני חדרים קטנים יותר, אם תרצו להרחיב או לשפץ את המטבח, על פעולה תידרשו לקבל הסכמה מבעל הדירה. בעלי הנכסים של הדירות בדמי מפתח מעוניינים לפנות את הדירות כדי להשכיר אותן בשוק החופשי ולקבל דמי שכירות גבוהים, ולכן סביר להניח שהם לא ירצו להקל עליכם את החיים, אלא להפך, להקשות ולא ישתפו אתכם פעולה בשיפוצים בדירה.

אל עורכי הדין האלו הצטרפו חמישה עורכי דין נוספים, שניים מתוכם המליצו על רכישת דירה בדמי מפתח ושלושה לא המליצו.

אז האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח – בואו ונראה מה אומרת הטבלה:

כדאי או לא כדאי מספר המשיבים אחוז
כדאי 4 45%
לא כדאי 5 55%

 

לסיכום, האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח – רוב עורכי הדין טוענים שלא כדאי

אמנם, כיום כבר כמעט ואין עסקאות מקרקעין בדמי מפתח, אך עדיין קיימות כמה מאות עסקאות כאלו בשנה בעיקר בערים הגדולות והוותיקות. בין עורכי הדין התשובות לשאלה האם כדאי לקנות דירה בדמי מפתח חלוקות, רוב עורכי הדין ששאלנו לדעתם חשבו שרכישת דירה בדמי מפתח לא מומלצת לכל אחד.