הליכי הגירושין כוללים את הגירושין ומתן הגט (שנמצאים בסמכותו הייחודית והבלעדית של בית הדין הרבני) ועניינים שנלווים לגירושין, כגון תשלום מזונות, חלוקת הרכוש המשותף, ומשמורת הילדים (שנמצאים בסמכות מקבילה של בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה).  

בניגוד למה שמקובל אולי לחשוב בקרב רבים, הליכי גירושין לא חייבים להתבצע בהכרח תוך ניהול מאבקים משפטיים מתישים במסגרת בית המשפט, צעקות, מריבות, והתכתשויות אינסופיות ומתישות עד למתן פסק הדין של בית המשפט, שאף הוא לא פעם אינו מצליח לסיים לחלוטין את ההליכים בין הצדדים. 

למעשה ניתן, וכמובן רצוי ועדיף בהרבה, לערוך אותם בהסכמה הדדית ותוך שיתוף פעולה. לשם כך בני הזוג יכולים לנהל מו"מ באמצעות עו"ד שמתמחה בדיני משפחה וגירושין, ואשר יתווך ביניהם ויעזור להם לגשר על הפערים ולהתגבר על המחלוקות שקיימות ביניהם עד להגעה להסכם גירושין, שאף הוא יאושר ויקבל תוקף של פסק דין.

מזה הליך גירושין בהסכמה  

ככלל, ניתן לערוך את הליכי הגירושין בשתי דרכים: הגשת תביעת גירושין או הליך גירושין בהסכמה.  

משמעות הגשת תביעת גירושין, הינה הגשת תביעה בפני בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, וניהול מאבק משפטי בין בני הזוג, עד לקבלת פסק הדין שיכריע בטענותיהם לטובת צד זה או אחר. ( הצעת קריאה – הליך גירושין ברבנות )

הליך גירושין בהסכמה הינו הליך אלטרנטיבי לתביעת הגירושין וקבלת פסק דין במסגרתה. הליך זה מאפשר לבני הזוג להגיע באמצעות עו"ד להסכמות שונות בכל הקשור לענייני הגירושין, ולעגן אותם במסגרת הסכם גירושין, שיאושר ויקבל אף הוא תוקף של פסק דין. מתן התוקף של פסק דין יאפשר לאכוף את ההסכם באמצעות הליכי הוצל"פ במידה שהוא יופר, כשם שניתן לאכוף פסק דין שהופר. 

הליך גירושין בהסכמה מאפשר, איפוא, לבני הזוג להגיע בעצמם ובעזרת אנשי מקצוע להסכם גירושין, וזאת מחוץ לכתלי בית המשפט, ומבלי לערב בית המשפט ולהפקיד בידיו את הסמכות להכריע בגורלם האישי, וזאת באופן שאין להם שליטה על כך. 

ניתן לנהל את המו"מ להסכם הגירושין כאשר כל בן זוג מיוצג על ידי עו"ד משלו אשר דואג רק לאינטרסים שלו. עם זאת, גם ניתן, ובדרך כלל אף רצוי,  לנהל אותו באמצעות עו"ד אחד, שייצג את שני בני הזוג, וידאג לאינטרסים של שניהם יחדיו, תוך חיסכון בתשלום שכר טרחה וזמן.

לשם כך דרוש לא רק עו"ד שבקי ומנוסה בדיני משפחה וגירושין, אלא עו"ד שגם ניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה ובעל יכולת וניסיון בגישור בין בני הזוג, באופן שמסייע להם באופן פרקטי לפתור את המחלוקות בניהם ולגשר על הפערים שקיימים בין עמדותיהם.

עם זאת, חשוב לזכור שבין אם מדובר בהגשת תביעת גירושין ובין אם מדובר בהליך גירושין בהסכמה, בני הזוג עדיין צריכים בכל מקרה לעבור גם דרך בית הדין הרבני, לצורך קיום טקס הגירושין ומתן הגט, שנמצאים בסמכותו הבלעדית כאמור.

מה זה הליך גירושין בהסכמה

מהם היתרונות של הליך גירושין בהסכמה  

אין ספק ואין חולק שלהליך גירושין בהסכמה ישנם יתרונות רבים, ושהוא עדיף בהרבה על פני הגשת תביעת גירושין, מאחר שהוא מעניק חיסכון ניכר בזמן, כסף, ואנרגיה נפשית. 

מדובר בהליך הרבה יותר מהיר מניהול תביעת גירושין, וגם מאפשר להם להפגין גמישות הדדית ולהגיע להסכם שיהיה מקובל על שניהם, במקום פסק דין שצריך להכריע בין טענות הצדדים ולפסוק רק לטובת אחד מהם. 

ההגעה להסכם הגירושין גם מונעת מבני הזוג התכתשויות ומריבות רבות, שלא פעם גם מלוות בהסתה והשמצות הדדיות, וזאת באופן שפוגע לא רק בהם אלא גם, ובעיקר, בילדיהם המשותפים. 

למי מתאים הליך גירושין בהסכמה  

למרות יתרונותיו הברורים והעדיפים של הליך הגירושין בהסכמה, הוא לא מתאים בהכרח ובאופן אוטומטי לכל זוג. 

על מנת שהליך הגירושין בהסכמה באמת יצליח, חשוב שבני הזוג יהיו מצויידים מראש בתכונות בסיסיות שיאפשרו להם לשתף פעולה יחדיו, ולהגיע להסכמות לפחות לגבי ענייני הגירושין, גם אם הם הגיעו למסקנה לפיה עדיף להם לסיים את חיי הנישואים שלהם ולהיפרד זה מזה.

תכונות אלו כוללות סבלנות כלפי הצד השני, והיכולת לתת לו את הזמן הדרוש שלו כדי לגבש את דעתו בנושא הנדון ומבלי ללחוץ אותו; סובלנות כלפי דעותיו השונות של הצד השני, והכרה בעצם זכותו להחזיק בדעות אחרות משלך גם אם אינך מסכים להן; הקשבה לצד השני מתוך ניסיון כן להבין מה הוא רוצה ומדוע זה חשוב לו; וכמובן יכולת להתפשר ולוותר במקומות שבהם הדבר אפשרי, תוך זיהוי והפרדה בין הנושאים שבהם אפשר וכדאי להתפשר, לבין הנושאים שחשוב לעמוד עליהם ושבהם לא ניתן לוותר, בפרט שהדבר עלול ליצור בהמשך  תסכול ותחושת עוול, שעלולים לטרפד את קיום ההסכם לאורך זמן. על כן, הליך גירושין בהסכמה אינו מתאים לכל אחד.

גירושין בהסכמה, מה כולל הסכם הגירושין?

סופו של הליך גירושין בהסכמה הינו הסכם גירושין הכולל בעיקרו את עצם ההסכמה לגירושין ומתן הגט, בצד עניינים נלווים נוספים שחשוב לתת עליהם את הדעת, במיוחד כשלבני הזוג יש ילדים משותפים ו/או רכוש משותף רב ומשמעותי.

כדי להבטיח את ביצוע הגירושין ומתן הגט, מקובל לציין בהסכם הגירושין שבני הזוג מתחייבים לחתום במעמד אישור ההסכם על מסמכי בקשה משותפת למתן גט, ולהגיש אותה בפני בית הדין הרבני תוך מספר ימים לאחר אישור ההסכם. בנוסף הם מתחייבים לעשות את כל הדרוש על מנת לקבל את הגט בהקדם האפשרי.

העניינים הנלווים לגירושין כוללים בעיקרם את הנושאים הבאים: 

חלוקת הרכוש המשותף

ככל שבני הזוג צברו רכוש משותף, ובמיוחד דירת מגורים משותפת, עליהם להסכים כיצד לחלק ביניהם את נכסי הרכוש המשותף. 

תשלומי מזונות

במסגרת נושא זה יש להסכים על תשלום מזונות ילדים (ולעתים גם עבור האשה) וזאת בסכום הוגן שיספיק באמת לכיסוי צרכי הילדים. 

משמורת הילדים וחלוקת זמני שהות

על בני הזוג להחליט האם הם מעוניינים במתן משמורת יחידנית רק לאחד מהם (בדרך כלל האם) או שהם מעוניינים במשמורת משותפת (כפי שיותר ויותר מקובל בשנים האחרונות). חשוב לקבוע היכן הילדים התגוררו בימי שגרה, וכן בימי חגים, חופשות וכדומה. יש לשים לב שלמשמורת ילדים יש השפעה קריטית על קביעת סכום מזונות הילדים. 

יישוב מחלוקות בעתיד

הסכם הגירושין לא בהכרח מכסה את כל הסוגיות שקשורות לחיי הצדדים לאחר הגירושין, מה גם שלעתים עלולות להתעורר מחלוקות לגבי פרשנות ההסכם או אופן יישמו בפועל. לפיכך, חשוב גם לקבוע כיצד יוכרעו מחלוקות אלו ככל שהן תתעוררנה בעתיד, ולמשל על יד פניה למגשר שמקובל על שניהם. וכך שהחלטתו תחייב את שניהם. 

אישור הסכם הגירושין  

על מנת שהסכם הגירושין ייכנס לתוקף, עליו לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, וזאת לפי סעיף 2 לחוק יחסי ממון, התשל"ג-1973. 

אישור ההסכם מקנה לו גם תוקף של פסק דין, אשר יאפשר לאכוף את ההסכם באמצעות הליכי הוצל"פ במידה שהוא יופר, כשם שניתן לאכוף פסק דין שהופר. 

עם זאת יודגש שעוד חשוב להבהיר שאישור ההסכם לא יינתן באופן אוטומטי ופורמאלי. לשם כך על בית הדין או בית המשפט לוודא היטב קודם לכן שבני הזוג חתמו עליו מרצונו החופשי, ושהם מבינים היטב את תוכנו ומשמעותו, ושמדובר בהסכם הוגן שאינו מקפח את הזכויות של מי מהם או של ילדיהם המשותפים.