רגע לפני שאתם עומדים לפרק את התא המשפחתי חשוב לדעת על גירושין זכויות הגבר. בתהליך הגירושין זכויות הגבר מתמקדות בעיקר בשלושה דברים מרכזיים, סוגיית תשלום המזונות, סוגיית חלוקת הרכוש וסוגיית משמורת הילדים. כדי שתוכלו למרב את הזכויות המגיעות לכם כגבר בתהליך הגירושין, מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני משפחה. עו"ד ירושלים או עורך דין תל אביב או מכל מקום אחר ובלבד שיהיה מקצועי ומנוסה וידע איך להגן על זכויות הגבר בתהליך הגירושין.

במאמר זה נדון בנושא גירושין זכויות הגבר ונלמד מהן הזכויות של הגבר בעת גירושין.

גירושין זכויות הגבר 2024

נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי מספר הגירושין בשנים האחרונות נמצא בעלייה, ועל אף זאת גברים רבים עדיין אינם מודעים לזכויות המגיעות להם בתהליך הגירושין ורבים חושבים כי לגבר כמעט ואין זכויות בגירושין, אך לא כך הדבר.

גירושין זכויות הגבר במשמורת ילדים

כאשר דנים במשמורת ילדים חשוב להכיר שני מושגים, משמורת יחידנית ומשמורת משותפת.

משמורת יחידנית היא כאשר אחד ההורים יישא בעול הגידול השוטף של הילדים והם יגורו אתו.

משמורת משותפת – כאשר שני ההורים שותפים מלאים בגידול ובטיפול של הילדים וזמני השהות של הילדים מתחלקים ביניהם באופן שווה.

חזקת הגיל הרך קובעת כי ילדים עד גיל שש יישארו לאחר הגירושין בחזקתה של האם מלבד בשלושה מקרים:

כאשר האם מסכימה לוותר על החזקה, ולכן האב יקבל משמורת יחידנית.

אי כשירות – כאשר האב הוכיח כי האם אינה כשירה לגדל את הילדים בשל בעיות נפשיות, בשל צריכה והתמכרות לסמים ועוד.

כאשר האב והאם מסכימים על משמורת משותפת.

כאשר הילדים נמצאים בחזקת האם, במשמורת יחידנית, האב זכאי להסדרי ראייה. הסדרי ראייה אלו הם הסדרים שנקבעים בין האב לאם, הסדרים שבהם זכאי האב לשעות שהות עם הילדים. אם האם מפרה את הסדרי הראייה, האב יכול לפנות לפקידת הסעד או למשטרה כדי לחייב את האם לקיים את ההסדרים.

גירושין זכויות הגבר בתשלומי המזונות

כאשר הילדים נמצאים במשמורת מלאה אצל האם, חובת תשלומי המזונות לילדים מוטלת על האב עד שמלאו לילדים שמונה עשרה שנים, וגם כאשר אחד הילדים משרת בצבא או בשירות לאומי, האב ישתתף במזונותיו, אך בתשלום מופחת.

כאשר החליטו ההורים על משמורת משותפת, תשלום דמי המזונות יתחלק בין האב לבין האם בהתאם ליכולות הכלכליות של כל אחד מההורים. זהו מצב חדש הבא לתאר גירושין זכויות הגבר בשנת 2024 בעקבות פסק דין תקדימי של בית המשפט העליון שניתן בשנת 2017.

גירושין זכויות הגבר בחלוקת הרכוש

בשנים האחרונות זוגות רבים נוהגים לערוך הסכם ממון שבו הם מחליטים, בין השאר, כיצד יתחלק ביניהם הרכוש המשותף לאחר גירושין.

אם חתמתם על הסכם ממון לפני החתונה או גם לאחריה, חלוקת הרכוש בגירושין תיעשה בהתאם למה שנכתב בהסכם הממון. אם לא חתמתם על הסכם ממון, חלוקת הרכוש תיעשה באופן שווה בשווה בין בני הזוג בהתאם לחוק.

כדאי לדעת כי החלוקה השוויונית של הרכוש בין שני בני הזוג אינה חלה רק על הרכוש שצברו בני הזוג בשנות הנישואין, אלא גם על הרכוש שצבר אחד מבני הזוג לפני הנישואין ובלבד שאפשר יהיה להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף בנכסים.

כוונת שיתוף חלה, בין השאר, כאשר בני הזוג התגוררו יחד בדירה לפני הנישואין בדירה אשר רשומה על שם אחד מבני הזוג או שהדירה הושכרה לצד ג', אך בני הזוג התחלקו ביניהם בדמי השכירות לצורך הוצאות משותפות ועוד.

 כדי למרב את העיקרון של גירושין זכויות הגבר ולהוכיח כוונת שיתוף בנכסים חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום הגירושין.

 גירושין זכויות הגבר בקבלת החלטות

גם כאשר האם קיבלה משמורת מלאה על הילדים, היא לא יכולה לקבל לבד החלטות באשר לילדים המשותפים. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי האב יהיה תמיד שותף מלא בקבלת החלטות לגבי הילדים, בקבלת החלטות הנוגעות לחינוך הילדים, לגידול הילדים, החלטות רפואיות ועוד.

כדי להדגיש את זכויות הגבר בגירושין נביא טבלה קצרה המפרטת את הזכויות:

 

גירושין זכויות הגבר                 הסבר
חלוקת רכוש אם חתמתם על הסכם ממון, חלוקת הרכוש תתבצע בהתאם להסכם, אם לא חתמתם, חלוקת הרכוש תתבצע שווה בשווה.

 

תשלום מזונות כאשר האם מקבלת משמורת מלאה, על האב לשאת במזונות הילדים. במשמורת משותפת מזונות הילדים יתחלקו בהתאם ליכולות הכלכליות של כל הורה.

 

משמורת ילדים משמורת משותפת היא המשמורת הנפוצה בשנים האחרונות. כאשר האם מקבלת משמורת מלאה, האב זכאי להסדרי ראייה.

 

קבלת החלטות כל קבלת החלטה באשר לגידול וטיפול בילדים צריכה להתקבל בהסכמה בין ההורים.

 

 

לסיכום, גירושין זכויות הגבר – דע את זכויותיך!

לפני שאתם מתחילים את תהליך הגירושין, חשוב לדעת מהם הזכויות של הגבר בעת הגירושין. גירושין זכויות הגבר מתמקדים  בעיקר  בשלושה פרמטרים עיקריים, בתשלום דמי המזונות, בחלוקת הרכוש ובדיון על משמורת ילדים.