הליך גירושין יכול להיות הליך קצר ומהיר, אך יכול להיות גם הליך ארוך ומורכב. פנינו אל עורך דין גירושין בירושלים וביקשנו ממנו לפרט לנו איך מתחילים הליך גירושין.

 הדרך המהירה, הקצרה והיעילה להליך גירושין מסביר לנו עורך הדין היא בהסכמה, אך כאשר אין בין בני הזוג הסכמה באשר לגירושין יש לפתוח בהליך משפטי.

במאמר זה נביא מדריך למתגרש, נביא מידע מקצועי ועדכני שיענה על השאלה איך מתחילים הליך גירושין.

איך מתחילים הליך גירושין – השלב הראשון ההחלטה

הליך גירושין מתחיל כאשר אחד מבני הזוג או שניהם יחד מחליטים שהם רוצים לסיים את קשרי הנישואין ביניהם. כאשר שני בני הזוג מעוניינים להתגרש, מומלץ לסיים את הגירושין בהסכמה.

סיום הגירושין בהסכמה יאפשר לקצר את ההליך ולסיים אותו בכבוד וללא מחלוקות העלולות להעיב על היחסים בין בני הזוג בעתיד, ובמיוחד כאשר יש ילדים המעורבים בתהליך.

איך מתחילים הליך גירושין

 אם אין בין בני הזוג הסכמה מומלץ להתייעץ עם עורך דין ולעבור לשלבים הבאים.

 איך מתחילים הליך גירושין – השלב הבא פתיחת תיק גירושין

אחת ההחלטות החשובות שכל מדריך למתגרש מדבר עליה היא היכן לפתוח את תיק הגירושין. בפני המתגרשים עומדות שתי אופציות, פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה או פתיחת תיק בבית הדין הרבני. ההחלטה היכן לפתוח את התיק היא החלטה משמעותית שיש לה השפעה על כל ההליך, ולכן חשוב לשקול בכובד ראש את ההחלטה ורצוי להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

שימו לב: אמנם טקס הגירושין יכול להתקיים רק בבית הדין הרבני, אך את התביעות ואת הדיונים אפשר לנהל גם בבית הדין וגם בבית המשפט לענייני משפחה בהתאם לבחירתכם.

איך מתחילים הליך גירושין – השלב הבא: פתיחת תיק ליישוב סכסוכים

בהתאם לחוק, אי אפשר לפתוח תיק של תביעת גירושין אם לא עברתם הליך של גישור. כדי לפתוח הליך של גישור יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך. אם הליך הגישור יצליח, אתם צריכים לנסח בינכם הסכם ולהביא אותו לאחת הערכאות המשפטיות לאישור, אם לא הגעתם לידי הסכמה אתם נדרשים לחכות שישים יום מהמועד שבו פתחתם את התיק ליישוב סכסוכים ורק כעבור שישים יום תוכלו להגיש תביעת גירושין.

אך שימו לב: גם במהלך שישים הימים מהמועד שבו פתחתם את התיק ליישוב סכסוכים ועד שתהיה באפשרותכם להגיש תביעת גירושין אתם יכולים לבקש סעדים זמניים כמו צו עיכוב יציאה מהארץ, אם קיים חשש שבן הזוג ינסה להימלט, או תביעה לדמי מזונות דחופים ועוד.

איך מתחילים הליך גירושין – השלב הבא הגשת התביעה

בתביעת הגירושין אתם צריכים לפרט את העילות שבגללן אתם מעוניינים להתגרש. אל העילות רצוי לצרף אסמכתאות והוכחות כמו תמונות, הודעות או כל הוכחות אחרות אשר תומכות בטענות שלכם, וחשוב גם להביא עדים.

איך מתחילים הליך גירושין – השלב הבא הוא שלב הדיונים

שלב הדיונים הוא השלב הקשה בתביעת הגירושין. זהו השלב שבו כל צד צריך לטעון את הטענות שלו, לחקור את העדים של הצד השני ועוד. חשוב לקחת בחשבון שגם הדיינים או השופטים ישאלו אתכם שאלות, לפעמים אפילו קשות, ואתם תידרשו לתת עליהם תשובות שיספקו אותם.

איך מתחיל הליך גירושין – השלב האחרון פסק הדין

 לאחר שהשופטים או הדיינים ישמעו את הטענות ואת ההוכחות שלכם, הם יכתבו את פסק הדין. כדאי לדעת כי תמיד ישנה אפשרות לערער לערכאה משפטית גבוהה יותר על פסק  הדין.

מדריך למתגרש – 4 דברים שחשוב לדעת

עיקר המחלוקות והדיונים בהליך הגירושין מתמקדות בארבעה דברים, במזונות ילדים, במזונות אישה, במשמורת ילדים וברכוש המשותף.

רכוש משותף

 הרכוש המשותף הוא הרכוש אשר צברו בני הזוג ביחד. כל הרכוש שנצבר אחרי החתונה,  כל הרכוש שרשום על שני בני הזוג, גם אם נרכש לפני החתונה, כל הכספים והחסכונות, קרנות השתלמות, נכסי מוניטין וקריירה נחשבים לרכוש משותף שאותו יש לחלק בדרך שווה בין בני הזוג. 

נכסים שהיו לאחד מבני הזוג לפני הנישואין, נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה, גמלה שמקבל אחד מבני הזוג מהמוסד לביטוח לאומי או פיצוי שנפסק לבן הזוג בעקבות נזק גופני אינן נחשבים לרכוש משותף ולא יחולקו בין בני הזוג במסגרת הסכם גירושין.

משמורת ילדים

 משמורת ילדים זהו אחד הסעיפים הטעונים בהליך הגירושין. יש שני סוגים של משמורת, יש משמורת משותפת ויש משמורת יחידנית שבה אחד ההורים מגדל את הילדים וההורה השני מקבל הסדרי ראייה. חשוב לדעת שבכל סוג של משמורת, שני ההורים מתחלקים באחריות לילדים.

מזונות אישה

מזונות אישה הם סכום כסף שהבעל מחויב לשלם לאישה כל עוד הם נשואים. לאחר הגירושין הבעל לא חייב במזונות אישה, אלא אם סוכם ביניהם אחרת בהסכם הגירושין.  מטרת מזונות האישה היא להבטיח שהאישה תוכל לקיים את אותה רמת החיים שבה היא חיה במהלך החיים המשותפים.

מזונות ילדים

אחד מפסקי הדין המשמעותיים בתביעת גירושין הוא פסק הדין הקובע את גובה המזונות של הילדים. בשנים האחרונות תשלום מזונות הילדים עבר מהפכה. בעוד שעד לגיל שש האב חייב במזונות של הילדים, מעל גיל שש נקבע כי במקרים שבהם מצבם הכלכלי של ההורים דומה ומשמורת הילדים היא משמורת משותפת, כל הורה יישא בהוצאות כאשר הילדים אצלו. בשאר ההוצאות כמו בריאות וחינוך יישאו ההורים ביניהם שווה בשווה.

לסיכום, המדריך למתגרש – איך מתחילים הליך גירושין ומהם השלבים עד לקבלת הגט

הדרך אל הגירושין עוברת דרך כמה שלבים, שלב קבלת ההחלטה, שלב בחירת הערכאה השיפוטית שתדון בתביעה, ניסיון ליישוב הסכסוך, שלב הגשת התביעה, שלב הדיונים ושלב פסק הדין.