זוגות רבים העומדים לפני גירושין מעדיפים לעבור תהליך גישור כדי להתגרש בהסכמה ובכבוד. אבל רגע לפני שהם פונים אל המגשר הם שואלים את עצמם או את המגשר: כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין?

אז הנה, קבלו קצת נתונים:

פגישת גישור אחת נמשכת בדרך כלל כשעה וחצי, פגישות הגישור נערכות אחת לשבוע, ומשך הזמן של תהליך הגישור תלוי במורכבות היחסים והסכסוך שבין בני הזוג, בגובה הרכוש שיש לדון על חלוקתו ועוד. בממוצע, משך הזמן של הליך גישור אידיאלי נמשך בין חמישה עד שישה מפגשים, שלאחריהם, אם אכן תהיה הסכמה בין בני הזוג, ייחתם הסכם גירושין. השהות בין פגישה לפגישה נועדה לאפשר לבני הזוג לקחת פסק זמן למחשבה, לעכל את הדברים, להתייעץ, לחשוב ולקבל החלטות. 

במאמר זה נדון בשאלה כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? נכיר את כללי היסוד של תהליך הגירושין ונדון בסוגיות כמו נסיבות הגירושין, המוכנות של בני הזוג לתהליך וסוגיות נוספות העלולות להשפיע על משך התהליך.

כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? בואו להכיר את תהליך הגישור

רגע לפני שאתם מתחילים בתהליך הגירושין ועוד לפני שאתם שואלים כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? אתם צריכים להכיר את תהליך הגירושין, להבין איך התהליך בנוי ולהכיר את כללי היסוד של הליך הגישור.

הכלל הראשון של כל הליך גישור הוא שההליך אינו צריך להיות מלווה בתחושה של פשרה או של ויתור. המטרה של תהליך הגישור היא ששני בני הזוג יצאו מרוצים בסיום ההליך ושההסכמות שאליהן הם הגיעו הן הסכמות שנבעו מרצונם החופשי ולא בכפיה. בסיום תהליך הגישור בני הזוג צריכים להרגיש שהם עשו את הצעדים הטובים ביותר בסיטואציה הנוכחית, צעדים טובים עבורם, עבור בן הזוג וגם עבור הילדים. ולא בכדי, בשפה המקצועית השלב הראשון בתהליך נקרא "השלב שבו בני הזוג נושאים ונותנים בלי לוותר".

הכלל השני של הליך הגירושין הוא שאי אפשר להפריד בין העניינים הרגשיים לבין העניינים הטכניים. כלל זה יוצא מתוך הנחה שבני זוג שחיו חיים משותפים ואינטימיים לא יכולים לנתק את הרגשות ולהתמקד רק בנושאים טכניים. כלל זה מאפשר לא אחת לכל אחד מבני הזוג לפרוק את משא שהוא נושא על ליבו ולהגיע לתהליך ממקום נקי.

הכלל השלישי של הגישור הוא שהליך זה צריך להיעשות בצורה בלתי פורמלית וכמה שפחות רשמית. במהלך הפגישות, בני הזוג ישבו זה מול זה וינהלו שיחה גלויה ופתוחה כמו חברים. עורך דין מומחה בתחום הגירושין שצבר ניסיון בהליך גישור ידע איך להשרות אווירה נוחה ורגועה במהלך תהליך הגישור.

כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? תלוי בנסיבות

השאלה כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני הגירושין תלויה בנסיבות המרכזיות המרכיבות את החיים המשותפים של בני הזוג. ככל שהמחלוקת בין בני הזוג עמוקה יותר והסכסוך ביניהם קשה יותר, תהליך הגישור יימשך יותר זמן, וככל שהרכוש שהם צברו במהלך החיים הוא רב יותר, כך הדיון על חלוקת הרכוש ייקח יותר זמן ויאריך את מספר הפגישות הנדרשות לתהליך.

כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? תלוי במוכנות של בני הזוג לתהליך

כל בני זוג מגיעים ברמת מוכנות שונה באשר לתהליך הגישור, יש בני זוג שיגיעו מתוך חוסר ברירה ומתוך רגשות מבעבעים של כעס, טינה ומרמור, ויש בני זוג שיגיעו באווירה טובה במטרה לסיים את פרק החיים המשותפים באווירה חברית. בני הזוג המגיעים באווירה חברית יצליחו לקצר את תהליך הגישור, לעומתם בני הזוג המגיעים מתוך מחלוקת ונטירת טינה יידרשו לזמן ארוך יותר לתהליך.

כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? תלוי ברמת התקשורת בין בני הזוג

כאשר בני הזוג העומדים בפני גירושין מגיעים לתהליך הגירושין טעונים ומלאים בכעסים אחד על השני, הרגשות שהם מביאים אתם לתהליך ישפיעו על יכולת התקשורת ביניהם ועל משך התהליך. ככל שיידרש יותר זמן כדי ליצור תקשורת בונה בין הצדדים, כך משך התהליך יהיה ארוך יותר. ככל שהתקשורת בין בני הזוג תהיה טובה יותר, כך משך התהליך יהיה קצר יותר.

כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין?  לפי המורכבות של הנסיבות האישיות

 כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים, וככל שמספר הילדים גדול יותר, ככל שהרכוש שצברו בני הזוג רב יותר ואם לבני הזוג יש חובות ועוד, כך משך התהליך יהיה ארוך יותר.

 כאשר לבני הזוג יש ילדים, הדיונים וההסכמות על אופי המשמרת עלולות לגזול זמן יקר בתהליך, ובמיוחד כאשר לבני הזוג יש מספר ילדים עם דרישות וצרכים שונים, שכן אז יש להקדיש זמן למציאת פתרון ייחודי לכל ילד.

 ככל שהנכסים, החסכונות וההשקעות שצברו בני הזוג במהלך חייהם המשותפים רב יותר, כך יידרש זמן רב יותר לדון בסוגיית חלוקת הרכוש ואם בני הזוג צברו חובות במהלך השנים, גם הדיון על דרך פירעון החובות עלול לגזול זמן ולהאריך את משך הזמן של התהליך. לעומתם, אצל בני זוג ללא ילדים, ללא רכוש וללא חובות, תהליך הגישור יהיה קצר בהרבה.

לסיכום : לשאלה כמה זמן לוקח תהליך גישור לפני גירושין? אין תשובה אחת!

תהליך הגישור הוא תהליך אינדיבידואלי, תהליך שאינו זהה בין בני זוג שונים. אצל בני זוג אחד הוא עשוי להיות תהליך קצר ואילו אצל בני זוג אחרים הוא עלול להיות תהליך ארוך. כעיקרון תהליך הגישור מורכב ממספר פרמטרים המשפיעים על משך הזמן כמו מורכבות היחסים בין בני הזוג. הנכונות שלהם לתהליך ונתונים אישיים כמו גובה הרכוש המשותף, מזונות ילדים,  מספר הילדים ועוד.