מרחק מקסימלי למשמורת משותפת בא להסדיר את מגורי הילדים המשותפים בעת פרידת ההורים. כאשר בני זוג, הורים לילדים, מתגרשים ניצבת בפני הרשויות הדאגה להמשך הקשר שבין כל אחד מההורים עם ילדיהם המשותפים כאשר אחת האפשרויות לשמירת הקשר היא משמורת משותפת של ההורים בגידול הילדים. כדי להצליח במשימת המשמורת המשותפת ולשמור על קשר רציף ועל מעורבות בחיי היום יום של כל אחד מההורים נקבע מרחק מקסימלי למשמורת משותפת.

במאמר זה נסביר מהו מרחק מקסימלי למשמורת משותפת, מה החשיבות שלו ומהו האפשרויות של המשמורות המקובלות. 

מרחק מקסימלי למשמורת משותפת – מהי משמורת משותפת?

 קיימים שני סוגים של משמורות ילדים. משמורת משותפת ומשמורת בלעדית לאב או משמורת בלעדית לאם. סוג המשמורת נקבע בהסכם גירושין הנערך על ידי עורך דין המתמחה בתחום.

משמורת זהו הסדר הנערך באמצעות עו"ד באשר למגורי הילדים המשותפים כאשר ההורים  נפרדים או מתגרשים. בדרך הטבע על ההורים מוטלת האחריות לדאוג לילדים, לגדל אותם ולקבל החלטות שונות במהלך השנים עד אשר הילמרחק מקסימלי למשמורת משותפתדים מגיעים לגיל שבו הם נחשבים לבגירים ולבעלי כשרות משפטית.

משמורת בלעדית היא משמורת שבה אחד ההורים הוא ההורה המשמורן, הורה שאצלו יגדלו הילדים כאשר ההורה השני, שאינו ההורה המשמורן, יזכה להסדרי ראייה, לזמנים קבועים שבהם הוא ישהה עם הילדים.

משמורת משותפת היא משמורת שבה הילדים המשותפים יהיו מחצית מהזמן אצל ההורה האחד ומחצית מהזמן אצל ההורה השני. במשמורת המשותפת הילדים שוהים בצורה מחזורית אצל כל אחד מההורים כשכל אחד מהם מספק לילד את כל צרכיו כמו חדר מגורים, ארון, משחקים ועוד. כדי להצליח במשימה חשוב לשמור על מרחק מקסימלי למשמורת משותפת.

חשוב לציין כי בשל חזקת הגיל הרך הקובעת כי ילדים עד גיל שש יהיו בחזקת אמם, את המשמורת המשותפת אפשר יהיה להחיל במרבית המקרים רק מעל גיל שש.

כדי לקיים משמורת משותפת צריכים להתקיים כמה תנאים:

המרחק המקסימלי למשמורת משותפת בין שני בתי ההורים צריך להיות מרחק גיאוגרפי קטן, רצוי מרחק של עשרים קילומטרים בממוצע או לחילופין מרחק שלא יעלה על חצי שעת נסיעה.

לחשיבות של מרחק מקסימלי למשמורת משותפת יש מספר היבטים:

חשיבות לוגיסטית – לדאוג שלא יהיו בעיות טכניות כמו הסעה לגן הילדים, לבית הספר, לחוגים, לחברים ועוד, וחשיבות מהותית  – לשמור על מרכז חיים אחד לילד, כך שגם אם נגזר עליו לגור בשני בתים, הוא עדיין שייך לאותה הסביבה ולאותו האזור והוא יכול להמשיך ללמוד ולבלות עם אותם החברים ובאותן המסגרות שבהן הוא אהב והיה רגיל להיות לפני שההורים נפרדו.

תנאי נוסף של משמורת משותפת הוא הערכה הדדית בין ההורים, מערכת יחסים תקינה וקשר סביר בין ההורים, כבוד ואמון הדדי, שיתוף פעולה מתמיד ויומיומי והצגה של פתרונות טכניים המאפשרים לקיים משמורת משותפת.

עוד תנאי הוא מסוגלות הורית של שני ההורים ולקיחת אחריות שווה על גידול הילד ודאגה לכל הצרכים של הילד כאשר הוא נמצא תחת אחריותו.

 מאחר ולמרחק המקסימלי למשמורת משותפת יש השלכות על יחסיו של הילד עם כל אחד מההורים, כאשר אחד מההורים מעוניין לעבור דירה למרחק שעולה על המרחק המקסימלי למשמורת משותפת כמו למשל מירושלים לתל אביב חלות עליו מגבלות מסוימות. הוא חייב להתייעץ עם ההורה השני ולקבל את הסכמתו למעבר ובמקרים מסוימים כאשר המעבר ישפיע על הקשר שהין ההורה לילד עשוי בית המשפט להתערב ולמנוע את המעבר כאשר  העיקרון המנחה העומד בפני בית המשפט הוא טובת הילד.

לסיכום, מרחק מקסימלי למשמורת משותפת הוא הבסיס למשמורת משותפת על הילדים.

כאשר ההורים מתגרשים המטרה היא לאפשר לשני הורים מעורבות ולקיחת אחריות בגידול הילד. הדרך להגשמת המטרה מושגת באמצעות משמורת משותפת על הילד, אך רק בתנאי שהמרחק המקסימלי בין שני בתי ההורים יהיה מרחק סביר.

* מעודכן לשנת 2024