גברים רבים הנמצאים בתהליכי גירושין שואלים את עורכי הדין אשר מייצגים אותם: האם גבר יכול להשיג משמורת? התשובה היא כן, אך זה תלוי בנסיבות.

כאשר בני הזוג מתגרשים ההנחה הבסיסית היא כי במרבית המקרים האם תקבל את המשמורת על הילדים במיוחד כאשר מדובר על ילדים בגיל הרך, עד גיל שש, ובמקרים אחרים המשמורת תהיה משמורת משותפת שתתחלק באופן שווה בין האב והאם.

אך קיימים מקרים שבהם יחליט בית המשפט להעניק משמורת מלאה לאבא. מקרים אלו תלויים במספר גורמים כמו מסוגלות הורית, טובת הילד, רצון הילד, ניכור הורי ועוד.

 במאמר זה נדון בשאלה האם גבר יכול להשיג משמורת ואם כן מתי ובאילו תנאים.

האם גבר יכול להשיג משמורת – מושגים שחשוב להכיר

לפני שנדון בשאלה האם גבר יכול להשיג משמורת חשוב להבהיר מספר מושגים.

אפוטרופסות – הגדרת האפוטרופסות היא אחריות. בכל מקרה של גירושין ובלי קשר לקביעת המשמורת האפוטרופסות על הילדים תהיה תמיד שייכת לשני ההורים.

משמורת – כאשר מתייחסים למונח משמורת בגירושין מתכוונים למקום שבו הילד ישהה רוב הזמן, כאשר ההורה שמקבל את המשמרת יהיה ההורה שיגדל בפועל את הילד, ואילו ההורה השני, שלא זכה במשמורת, יקבל הסדרי ראייה שיקבעו מתי וכמה זמן הוא ישהה בחברת הילד.

משמורת יחידנית זו משמורת כאשר רק אחד מבני הזוג, האב או האם, זוכה במשמורת על הילדים.

 משמורת משותפת היא משמורת המתחלקת בין ההורים באופן שווה. זמני השהות של הילדים עם ההורים יחולקו באופן שווה כאשר בחלק מן הזמן הילדים ישהו אצל האב ובחלק מהזמן אצל האם.

האם גבר יכול להשיג משמורת – תלוי במסוגלות ההורית

כאשר ההורים חלוקים ביניהם מי יזכה במשמורת על הילדים יכול בית המשפט להכריע באמצעות כלי הנקרא מסוגלות הורית.

מסוגלות הורית זהו כלי אשר בודק את היכולת של כל אחד מההורים לגדל את הילד, לספק לו מקום מגורים, אורח חיים יציב ובריא, בדיקה של האישיות של כל אחד מההורים וגם יכולת כלכלית לגידול הילדים. את המסוגלות ההורית בודקים פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. אם בית המשפט יתרשם כי האם חסרת מסוגלות הורית לגידול הילדים הוא יעניק את המשמורת לאב.

האם גבר יכול להשיג משמורת – תלוי בטובת הילד

טובת הילד זהו הקריטריון החשוב ביותר העומד בפני בית המשפט כאשר הוא מחליט על המשמורת לילדים.  בית המשפט יעשה הכול כדי למנוע מהילדים שיבוש של חייהם. הוא ישקול איך ייראו חיי הילד שיגדל עם האב ואיך הם ייראו כאשר הוא יגדל עם האם. בית המשפט יבקש גם סקירה של עובדת סוציאלית המלווה את המשפחה בתהליך הגירושין על היכולת של האב או האם לגדל את הילדים ועל טובת הילדים.

אם בית המשפט יכריע כי טובת הילד היא לגדול אצל האב, האב יקבל משמורת על הילדים.

האם גבר יכול להשיג משמורת על הילדים – תלוי ברצון הילד

בית המשפט מעניק משקל לרצון הילדים כאשר הוא בא להחליט על משמורת הילדים. כאשר יש ויכוח בין ההורים מי יזכה במשמורת על הילדים וכאשר בית המשפט מתקשה להחליט הכרעה חד משמעית, הוא יבקש לשמוע את הדעה ואת הרצון של הילדים עצמם לגבי מקום המגורים שלהם אחרי הגירושין. בדרך כלל השופט מזמין את הילד אל לשכתו ושומע את דעתו בארבע עיניים. במהלך השיחה הוא ינסה לבחון את הרצונות האובייקטיבים של הילד, מתוך התחשבות בגילו ובמידת היכולת שלו להבין את משמעות העניין.

אם יתרשם השופט כי רצון הילד לגור עם האב הוא חד משמעי והילד מבין את משמעות ההחלטה, הוא יעניק את המשמורת לאב. 

האם גבר יכול להשיג משמורת – תלוי בניכור ההורי

 ניכור הורי הוא מצב שבו במהלך תהליך הגירושין, וגם לאחריו, אחד מההורים מסית באופן שיטתי נגד ההורה השני עד כי הילדים אינם מעוניינים בקשר עם ההורה השני.

בתי המשפט רואים בחומרה סיטואציה שבה אחד ההורים מסית ללא הפוגה נגד ההורה השני. באחד מפסקי הדין קבע השופט משמורת משותפת להורים, אך האם לא הפסיקה להסית נגד האב ובכך היא סיכלה את ההורות המשותפת ופגעה בילדים.

קיימים הסברים רבים לתופעת הניכור ההורי, אחד מהם הוא ההסבר שהאם, או לחילופין האב, משתמש בילדים כדי לנהל את המאבק בהורה השני. בשנים האחרונות גוברת ההכרה כי הניכור ההורי מהווה סוג של התעללות רגשית ופסיכולוגית בילד.

כאשר בית המשפט יתרשם כי האם רודפת את האב באובססיביות ומשתמשת בהם ככלי למאבק באב, הוא עשוי להטיל את המשמורת על האב.

במקרים רבים גם כאשר בית המשפט החליט על משמורת משותפת הוא עשוי לשנות את דעתו בהתאם לשינוי בנסיבות ולהעניק לאב משמורת יחידנית. שינוי הנסיבות יכול להיות אירוע שמספק לאב יכולת לבלות יותר עם הילד או אירוע שמגביל את אפשרות האם לגדל את הילדים או כל אירוע אחר המשפיע באופן משמעותי על בריאות הילד, על בטיחות הילד, על החינוך או על רווחתם הכלכלית של הילדים.

לסיכום, האם גבר יכול להשיג משמורת ? כן, בהחלט!

למרות חזקת הגיל הרך אשר קובעת כי את המשמורת תקבל האם ברוב הפעמים, קיימים מקרים שבהם האב יקבל את המשמורת על הילדים. כאשר בית המשפט מחליט על  משמורת הילדים, לנגד עיניו עומדים השיקולים של טובת הילד, רצון הילד, מסוגלות הורית, ההתנהגות של אחד ההורים ועוד.  

אם אתם מעוניינים לקבל משמורת על הילדים, בואו להתייעץ עם עורך דין אביטל חורף . עו"ד חורף צבר ניסיון בתחום והצליח להשיג לאבות רבים משמורת יחידנית על הילדים. אתם מוזמנים לקבוע פגישת התייעצות במשרד של עו"ד חורף בירושלים או בתל אביב.