כמעט כל אחד יודע לומר כי כדי להתגרש צריך הרבה זמן, סבלנות והרבה כסף, אך לא תמיד זה כך. התשובה לשאלה כמה זמן נמשך הליך הגירושין תלויה בשני הצדדים. כולם מעדיפים שהליך הגירושין יקרה כמה שיותר מהר, יעלה כמה שפחות ויהיה כרוך במינימום הפסד של זמן וכסף, זה אפשרי, אך זה תלוי בשני הצדדים. כאשר בני הזוג  מגיעים בשלים לתהליך הגירושין, כאשר שניהם מעוניינים לסיים כמה שיותר מהר את ההליך ובעיקר כאשר שני בני הזוג מוכנים לפשרות, הליך הגירושין יכול להסתיים גם תוך מספר שבועות, אך כאשר  שאחד מהצדדים, או אפילו שניהם, מונעים מרגשות של שנאה וזעם, הליך הגירושין עלול להתפרס על פני תקופה ארוכה.

במאמר זה נענה על השאלה איך מורכבות התיק משפיעה על השאלה כמה זמן נמשך הליך הגירושין ונשווה בין משך ההליך בבית הדין הרבני לעומת בית המשפט לענייני משפחה, בין תהליך גירושין בהסכמה לבין תהליך המלווה במחלוקות.

 

כמה זמן נמשך הליך גירושין

כמה זמן נמשך הליך גירושין – תלוי במורכבות התיק

הליך גירושין הוא הליך בן מספר שלבים כאשר בהתאם לנסיבות כל שלב יכול להאריך לקצר או להאריך את משך זמן הגירושין.

 שלב א' – שלב ההחלטה

שלב ההחלטה הוא השלב שבו החלטתם שאתם מעוניינים להתגרש ושולחים הודעה לצד השני על אודות הרצון לגירושין. זהו השלב הראשון הפותח את הליך הגירושין.

שלב ב' – שלב הפרידה

לפעמים מחליטים בני הזוג שהם רוצים להתגרש, אך עדיין מהססים ליישם את ההחלטה. לעתים הם פונים בשלב זה לייעוץ ולעתים הם מחליטים כעבור פרק זמן להיפרד ולצאת למסע הגירושין.

שלב ג' – שלב חלוקת הרכוש

השאלה כמה זמן נמשך תהליך הגירושין תלויה לא אחת בשלב של חלוקת הרכוש. כאשר לבני הזוג יש רכוש רב שאותו הם צברו במהלך חייהם המשותפים וכאשר אין ביניהם הסכמה על דרך חלוקת הרכוש, תהליך הגירושין עלול להתעכב, לעתים אפילו לזמן ארוך, עד שבני הזוג יגיעו להסכמה על דרך חלוקת הרכוש.

כאשר בני הזוג חתמו על הסכם ממון לפני החתונה, שלב חלוקת הרכוש עשוי להתקצר בצורה משמעותית.

שלב ד' – קביעת משמורת הילדים והמזונות

גם קביעת משמורת הילדים והמזונות עשויה להשפיע על השאלה כמה זמן נמשך תהליך הגירושין. כאשר ההורים מסכימים ביניהם על גובה מזונות הילדים  ועל חלוקת המשמורת על הילדים, שלב זה עשוי להיות קצר ומהיר, אך כאשר מתעוררות מחלוקות לגבי גובה המזונות או באשר להורה המשמורן, מחלוקות אלו יאריכו את משך התהליך.

שלב ה' – שלב ההתדיינות בבית המשפט

כאשר בני הזוג מגיעים אל הדיונים בבית המשפט או בבית הדין הרבני אחרי שהם הגיעו להסכמה על אודות חלוקת הרכוש, גובה המזונות וקביעת המשמורת על הילדים, תהליך הגירושין עשוי להיות קצר, לפעמים אפילו בן מספר שבועות בלבד. אך כאשר קיימות מחלוקות בין בני הזוג וכל  צד רוצה "לנצח" את הצד השני ולהוכיח את צדקת טענותיו, הליך הגירושין עשוי להימשך תקופה ארוכה.

כמה זמן נמשך הליך גירושין – על ההבדל בין בית המשפט לבית הדין

בישראל יש שתי ערכאות משפטיות שיש להן סמכויות חופפות  בתחומים רבים בהליך הגירושין, בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני.

 באופן כללי הזמן הממוצע לניהול תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה הוא קצר יותר לעומת בית הדין הרבני מאחר שבבית הדין נפתחים יותר תיקים ונכון להיום קיים בבית הדין מחסור בדיינים. 

נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי משך הזמן הממוצע שבו מתנהל תיק גירושין הוא כשנה וחצי. אך, כאמור, משך הזמן עלול להשתנת ולהיות ארוך יותר כאשר תביעת הגירושין מורכבת יותר, כאשר אחד מבני הזוג מעוניין למשוך את הזמן ולהקשות על בן הזוג השני או כאשר קיימות דחיות בתאריכי הדיונים, דחיות "שמורחות" את התהליך על פני תקופה ארוכה.

כאשר בני הזוג פותחים תיק גירושין בבית הדין הרבני, בשלב הראשון יכול בית הדין לשלוח את בני הזוג לנסות "שלום בית" לתקופה של כחצי שנה ורק אם בני הזוג לא יגיעו לשלום בית, יקבע בית הדין תאריכים לדיונים.

עוד גורם המשפיע על משך הזמן של התהליך הוא כאשר בני הזוג מנהלים דיונים במקביל בבית המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני.

חשוב לקחת בחשבון  שלעתים אחד מבני הזוג יערער על פסיקת הדין לבית המשפט המחוזי או לבית הדין הרבני הגבוה, ערעור אשר יגרום להארכת הזמן הממוצע של תהליך הגירושין.

תופעה נוספת אשר משפיעה על השאלה כמה זמן נמשך הליך גירושין היא תופעת הסרבנות. כאשר הבעל מסרב לתת לאישה גט, הוא עלול למשוך את תהליך הגירושין למשך שנים רבות. הנתונים מלמדים כי תיקים של סרבני גט נמשכים שנים רבות מאוד.

כמה זמן נמשך תהליך הגירושין – איך אפשר לקצר את משך הזמן?

הדרך לקיום הליך גירושין קצר היא דרך הגישור. במסגרת הגישור נעזרים בני הזוג במגשר חיצוני ומקיימים מגעים משותפים כדי להגיע לגירושין בהסכמה.

 בשונה מהליך משפטי שבו בני הזוג מתדיינים ומתווכחים בין כתלי בית המשפט בהליך העלול להימשך תקופה ארוכה, בגישור, בני הזוג אינם תלויים בתאריכי הדיונים הניתנים להם במזכירות בית המשפט או בית הדין, אלא הם קובעים את מועדי הפגישה ואת מקום המפגש. אם הם מעוניינים הם יכולים להאיץ את הפגישות.

חשוב לזכור שבסוף תהליך הגישור יש לחתום על הסכם גירושין אצל עורך דין בירושלים, אצל עורך דין בתל אביב או בכל מקום אחר.

לסיכום, כמה זמן נמשך תהליך הגירושין – תלוי באיזו דרך בוחרים

אפשר לבחור בדרך קצרה ולהגיע להסכמים באמצעות מגשר שיהיה מקובל על שני הצדדים ואפשר לבחור בדרך הארוכה, להתדיין בכל שלב בדרך, להתנצח בין כתלי בית המשפט או בית הדין ולהאריך את תהליך הגירושין אפילו במספר שנים.