הליך גירושין עם ילדים קטנים דורש התייחסות לשינויים הצפויים לחיי הילדים לאחר תהליך הגירושין. הסדרי הגירושין שעליהם יחליטו ההורים ישפיעו על הילדים עוד שנים רבות אחרי שההורים יתגרשו.

כדי למזער את הנזק הצפוי לילדים בעקבות הגירושין של ההורים ולהפוך את הפרידה שלהם לקלה יותר עבור הילדים כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום הטיפול הנפשי בילדים. בכל מה שתחליטו אתם צריכים לזכור כלל אחד, אסור לגרור את הילדים לתהליך הגירושין של הורים ולהימנע ככל האפשר מלערב אותם בתהליך. הורים המערבים את הילדים בתהליך ומסיתים אותם כנגד אחד ההורים גורמים לילדים נזק משמעותי שלעתים מזיק יותר מתהליך הגירושין עצמו.

במאמר זה נדון בהשלכות של הליך גירושין עם ילדים קטנים על הילדים. נביא המלצות איך לספר לילדים על הגירושין ואיך ליצור אווירה שתקל על הילדים בעת פרידת ההורים.

הליך גירושין עם ילדים – איך לספר לילדים?

אחת הדילמות שכל זוג העומד בפני גירושין היא איך לספר לילדים שההורים רוצים לפתוח בהליך גירושין. שכן, לדרך שבה תספרו לילדים על הפרידה הקרובה תהיה השפעה רבה על הדרך שבה הילדים יתמודדו עם ההליך עצמו.

לפני שאתם מתחילים בהליך הגירושין חשוב שאתם ההורים תגיעו בינכם להסכמות, חשבו מה בדיוק כדאי לספר להם, איך לספר להם ומתי. אם אינכם יודעים מהי הדרך הטובה ביותר לספר לילדים, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג ילדים. גם עורך דין גירושין בירושלים, או בכל מקום אחר, שמלווה אתכם בתהליך צבר ניסיון רב בתחום וגם הוא יוכל לייעץ לכם.

נסו להקל על הילדים ככל האפשר, הסבירו להם על התהליך באופן פתוח ותארו לפניהם איך ייראו החיים המשפחתיים לאחר הגירושין. הבטיחו להם שגם אחרי הגירושין הם עדיין יהיו בקשר טוב גם עם אימא וגם עם אבא.

הליך גירושין עם ילדים – נסו להגיע להסכמות מוקדמות

הליך גירושין עם ילדים כולל הסכמות בתחומים רבים, חלק מהתחומים נוגעים לעניינים שבין ההורים וחלק גדול מההסכמות קשורים לילדים.

נסו להגיע להסכמות על אודות החינוך של הילדים ועל הסדרי הראייה והמשמורת. כאשר אתם עוברים הליך גירושין בהסכמה, כל הסכמה מוקדמת תחסוך זמן, כסף, רגשות שלילים, התנכרות מצד הילדים להורים ותאפשר להם לעבור את ההליך בדרך בריאה יותר ואולי אף קלה יותר.

כאשר מתגרשים עם ילדים גדולים, האישיות שלהם כבר פחות או יותר מעוצבת. כבר בחרתם עבורם מוסדות חינוך, יש להם שגרת חיים משלהם וחברים, אך זה שונה בעת הליך גירושין עם ילדים קטנים.

כאשר הילדים קטנים, עומדות לפניכם עוד שנים ארוכות של שיתוף פעולה באשר לגידול הילדים. מעתה החיים של הילדים הקטנים יתנהלו בשני בתים שונים, עובדה שתשפיעי על החינוך שלהם ועל ההתפתחות הפסיכולוגית התקינה. אם תשכילו לגבש הסכמות לשתף בינכם פעולה על דרך חינוך הילדים תצליחו להעניק להם תחושת ביטחון ויציבות על אף הפרדה של ההורים.

משמורת ילדים מעסיקה כל זוג הורים העומדים לפני תהליך גירושין עם ילדים קטנים. אם אתם מלבטים על אופי המשמורת, משמורת משותפת או הורה משמורן, כדאי לשתף את הילדים בהתלבטויות שלכם, להאזין לרצונות שלהם ואם אפשר גם לממש אותם. לא משנה באיזה סוג הסדרי ראייה בחרתם, אתם חייבים להחליט על הסדרים לאורך זמן כדי שלילדים תהיה מסגרת יציבה והם לא יהיו חשופים לשינויים ולזעזועים תכופים.

הליך גירושין עם ילדים – חשוב לדאוג לרווחת הילדים גם לאחר הגירושין

כל תהליך גירושין עלול להיות מלווה בדם רע בין בני הזוג, גם בעת תהליך הגירושין וגם לאחריו. אל תשתמשו בילדים כדי לנצח את בן הזוג ולהסית נגדו, לפחות כלפי חוץ חשוב להפגין יחסים חבריים במידת האפשר. כדאי מאוד לשים את העבר מאחור ולהתרכז בעתיד למען טובת הילדים, ולכן חשוב להמשיך לשמור על מסגרת התא המשפחתי גם לאחר הגירושין. כדאי להמשיך לעשות ארוחות משפחתיות, במיוחד בימי החג, לצאת לטיולים או לבילויים יחד ולאפשר לילדים לגדול בצורה בריאה ללא צלקות נפשיות העלולות להשפיע עליהן גם בעתיד.

הליך גירושין עם הילדים – אולי כדאי לבחור בהליך גישור

מומלץ ללכת להליך גישור לפני הגירושין, אך לא פחות חשוב לפנות למגשר אחרי הגירושין.

בעת החתימה על הסכם גירושין המטרה היא, בדרך כלל, לפתור את הנושאים הבוערים לאותה עת. מעטים הסכמי הגירושין אשר מצליחים לצפות מצבים עתידיים העלולים להיווצר בהמשך הדרך ולהביא למשברים קשים. מטרת הליך הגישור לאחר הגירושין הוא לסייע להורים למצוא את הדרך הנכונה איך להתגבר על הבעיות בגידול הילדים המשותפים  בלי לגרום למחלוקת ולסכסוכים ולהישאר ביחסים טובים בשביל הילדים.

אם לא תצליחו להתנהל בשיתוף פעולה אחרי הגירושין, תהיה לכך השפעה ופגיעה חמורה בילדים. לא אחת סכסוכים בין ההורים הגרושים עלולים לחבל בפעולות ובמעשים רבים שעשויים לתרום לילדים. תהליך גישור מקצועי יצליח למנוע מצבים כאלו.

לסיכום, הליך גירושין עם ילדים קטנים –  בואו לשתף את הילדים בתהליך

בכל הליך גירושין עם ילדים קטנים חשוב מאוד לקחת בחשבון את כל ההשלכות העשויות להיות לגירושין על הילדים. חשוב להכין את הילדים לקראת התהליך, לשתף אותם בהחלטות הנוגעות להם וליצור אווירה נוחה שתאפשר לילדים להכיל את השינויים בזמן התהליך וגם לאחריו. בכל תקופה ובכל גיל חשוב לשים לב להתנהגות של הילדים ולתגובות שלהם, להרבות לשוחח אתם בגילוי לב ובדרך פתוחה על הבעיות שהם חווים ולשמור על מסגרת משפחתית חמה ויציבה.