ביטול מזונות במשמורת משותפת היא סוגיה העולה כאשר האב והאם מתגרשים והמשמורת הנקבעת לילדים היא משמורת משותפת. לאורך השנים חיוב המזונות נקבע בהתאם לחוק העברי, אך לאחרונה בעקבות פסק דין תקדימי של בית המשפט תקנת דמי המזונות השתנתה וכיום קיימת אפשרות לביטול דמי מזונות במשמורת משותפת.

 מהי משמורת משותפת, האם אפשר לקיים משמורת משותפת ללא דמי מזונות ואיך מגישים בקשה לביטול החיוב לדמי המזונות, על כל אלו ועוד, במאמר הבא.

לפני ביטול מזונות במשמורת, מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת זוהי הגדרה הבאה לחלק את האחריות על גידול הילדים ואת המגורים בדרך שווה בין האב והאם כאשר ההורים מתגרשים. ההחלטה על המשמורת המשותפת מקרינה גם על סוגיית המזונות, סוגיה שלא אחת מעוררת מחלוקות קשות בין הצדדים.

 מזונות ילדים – מה אומר החוק העברי

מזונות ילדים מורכבים משלושה גורמים, צרכים הכרחיים, הוצאות מדור ומזונות מדין צדקה.  צרכים הכרחיים הם הצרכים הבסיסיים כמו מזון, ביגוד חינוך, טיפולים רפואיים ועוד. מדור  משמעותו השתתפות בשכר דירה או בהחזקת הדירה כמו הוצאות חשמל, גז, ארנונה ועוד ואילו מזונות מדין צדקה הם צרכים העולים על הצרכים ההכרחיים כמו חוגים, בילויים טיפולים פסיכולוגיים וכדומה.

החוק העברי מבחין בין שלוש קבוצות של גילים, מלידה ועד גיל שש, מגיל שש ועד לגיל חמש עשרה, ומגיל חמש עשרה ועד לגיל שש עשרה. עד היום החוק האזרחי היה נשען על החלוקה הזאת כאשר בקבוצת הגיל הראשונה היה האב חייב בתשלום מלא של מזונות  הילדים, מגיל שש עד לגיל חמש עשרה האב חייב בתשלום מזונות עבור הצרכים ההכרחיים ומגיל חמש עשרה עד שמונה עשרה חובת המזונות היא מדין צדקה והיא חלה על שני ההורים באופן שווה. גם כאשר הילדים גדלו במשמרת משותפת בית המשפט נטה לאמץ את החוק העברי ולא אישר את ביטול מזונות הילדים במשמרת משותפת.

ביטול מזונות במשמרת משותפת – פסק הדין ששינה את הכללים

פסק דין תקדימי וחדשני קבע כי במצבים שבהם הילדים גדלים בדרך של משמורת משותפת ובני הזוג, החיים בנפרד, משתכרים משכורות דומות או שהמשכורת של האימא גבוהה יותר מהמשכורת של האבא אין מקום לחייב את האב בתשלום דמי המזונות לילדים והוא פסק על ביטול המזונות במשמורת משותפת.

ההלכה החדשה של ביטול מזונות במשמורת משותפת מתמקדת בעיקר בקבוצת הגיל של ילדים בני שש עד חמש עשרה אשר שוהים אצל כל אחד מההורים הפרודים באופן שווה, כלומר במשמורת משותפת.

גם בערעור שהוגש לבית המשפט העליון בירושלים על פסק הדין התקדימי, קבעו השופטים פה אחד על ביטול מזונות במשמרת משותפת. בכך למעשה, יצרו השופטים תקדים ושינו את ההלכה שהייתה נהוגה עד כה ואשר הושפעה מהחוק העברי. השופטים קבעו כי בהתאם לחוק השוויון בין המינים ובהתקיים התנאי של משמורת משותפת, יש מקום לביטול המזונות במשמורת משותפת, בתנאי שרמת ההכנסה של שני ההורים דומה.

אז האם למעשה אפשר לקיים משמורת משותפת ללא תשלום מזונות, התשובה היא כן, אך רק בתנאי שרמת ההכנסה של ההורים דומה.

 איך אפשר לבטל דמי מזונות במשמורת משותפת?

 כאשר אחד ההורים, בדרך כלל האב, רוצה להגיש בקשה לביטול דמי מזונות במשמורת משותפת עליו להגיש תביעה אל בית המשפט או לבית הדין הרבני, לפי הערכאה המשפטית שבה התקיים הדיון הראשוני בדבר גובה דמי המזונות. אם לדוגמא, עברתם הליך גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, תוכלו  להגיש תביעה לביטול מזונות במשמורת משותפת בבית הדין או בבית המשפט בירושלים, אם תיק הגירושין התנהל בבית הדין בתל אביב או בבית המשפט בתל אביב יהיה עליכם לפנות לערכאה המשפטית בתל אביב או בכל מקום אחר שבו אתם גרים ושבו התברר תיק הגירושין.

טיפ שלנו: את התביעה מומלץ להגיש באמצעות עורך דין מומחה בתחום דיני משפחה. ביטול מזונות במשמרת משותפת היא תביעה מורכבת ומסובכת שתוצאותיה תלויות במידה רבה בדעת בית המשפט. עו"ד מקצועי בעל ניסיון וידע יוכל לסייע לכם לקבל את הסעד המשפטי שאותו אתם מבקשים.

לסיכום, פסק דין מהפכני מאפשר הגשת בקשה לביטול מזונות במשמורת משותפת 

גירושין בין בני זוג הורים לילדים הוא הליך לא פשוט כאשר סלע המחלוקת העיקרי בדרך כלל הוא גובה דמי המזונות. עד היום, כמעט בכל הסכם גירושין חיוב המזונות הוטל ברובו על האב, אך כיום אם בני הזוג משתכרים ברמה שווה והילדים גדלים במשמורת משותפת יש מקום להגיש תביעה לביטול מזונות במשמרת משותפת.

* מעודכן לשנת 2023